For questions concerning cinema, environment, historical aspects

contact@fondationreneclement.com

For questions concerning rent-free apartments :

send a letter to

FONDATION RENÉ CLÉMENT 335, chemin de Leonenborda – 64310 Saint-Pée-sur-Nivelle – France

Gervaise

Résumé

Mid-19th century Paris. Gervaise, a young washerwoman, is abandonned, by her lover, Lantier. At the public laundry Virginie, the sister of Lantier’s new girl-friend, makes unkind remarks about Gervaise. The two women come to blows. Gervaise wins and gets her own back by spanking Virginie in public. Some time later Coupeau, an honest roof tiler, marries Gervaise and they have a little girl, Nana. Gervaise works hard, saving up to open her own laundry one day, but Coupeau, replacing tiles on a roof, falls. Gervaise’s savings go to pay his medical expenses. He recovers, but he has lost his nerve and is too frightened to work on a roof again. A friend lends Gervaise the money she needs to buy her laundry, and at first all goes well. Then Coupeau starts drinking. Virginie, who has not forgotten her public humiliation, introduces Lantier to Coupeau. The two men become friends and Lantier moves in with the couple, but Coupeau is drinking heavily now and one night, while he is in a drunken stupor, Lantier and Gervaise sleep together again. Soon, in a fit of alcoholic fury, Coupeau destroys the laundry. Now it is Gervaise who starts drinking. Virginie buys the trashed laundry and opens a sweet shop. Nana, completely neglected by her mother, hangs hopefully around. Virginie gives her a pretty hair ribbon and Nana runs off to impress the local street-urchins.

Générique

Le film que vous allez voir a été primé deux fois à la

BIENNALE DE VENISE 1956

en remportant

LE GRAND PRIX DE LA PRESSE INTERNATIONALE

et

LE GRAND PRIX POUR LA MEILLEURE
INTERPRÉTATION FÉMININE

LES FILMS CORONA

présentent

Une co-production

AGNES DELAHAIE PRODUCTION
SILVER FILMS
C.I.C.C.

MARIA SCHELL

FRANÇOIS PERIER

Dans un film de

RENÉ CLÉMENT

GERVAISE

D’après L’Assommoir d’ÉMILE ZOLA

Adaptation et dialogues de

JEAN AURENCHE

et

PIERRE BOST

Musique de

GEORGES AURIC

Paroles des chansons de

RAYMOND QUENEAU

Éditions RAY VENTURA

avec

JANY HOLT

MATHILDE CASADESUS

FLORELLE

MICHELINE LUCCIONI

LUCIEN HUBERT

JACQUES HARDEN

JACQUES HILLING

AMÉDÉE

HUBERT LAPPARENT

HÉLÈNE TOSSY

RACHEL DEVYRIS

JACQUELINE MORANE

YVONNE CLAUDIE

PAULAIS

GÉRARD DARRIEU

PIERRE DUVERGER

MARCELLE FERY

Chanson d’Amanda interprétée par

MARIA LOPEZ

Polka réglée par

JEAN GUELIS

avec

ARMAND MESTRAL

et

SUZY DELAIR

Images de

ROBERT JUILLARD

Cameraman

JACQUES ROBIN

Décors

PAUL BERTRAND

Son

ANTOINE ARCHIMBAUD

Montage

HENRI RUST

Créateur de costumes

MAYO

Assisté de

JACQUELINE GUYOT

Effets plastiques spéciaux de

GÉRARD COGAN

Direction musicale

JACQUES METEHEN

Assistants réalisateur

CLAUDE CLÉMENT

LÉONARD KEIGEL

Assistants décorateur

J. ALLAN

E. ROMAN

Régisseurs généraux

R. NOEL

R. KNABE

Ensemblier

R. VOLPER

Assistants opérateur

D. DIOT

C. ROBIN

Perchman

H. RICHARD

Recorder

G. SALAGNAC

Photographe

R. CORBEAU

Script-girl

Y. VÉRITÉ

Monteuses

D. CHARVEIN

S. BORUCHOWICZ

H. ARNAL

Maquilleurs

B. de FAST

G. KLEIN

Coiffeuses

S. KNAPP

J. NEANT

Costumier

J. BOULET

Habilleuses

S. HENRY

C. BOULET

Accessoiriste

H. BERGER

Directeur de production

JEAN DARVEY

Film tourné à FRANSTUDIO – Saint-Maurice

LABORATOIRES FRANAY L.T.C SAINT-CLOUD

ENREGISTREMENT POSTE PARISIEN
SYSTÈME WESTERN ELECTRIC

COPYRIGHT C 1955 PAR AGNES DELAHAIE
TOUS DROITS RÉSERVÉS.

VISA DE CONTRÔLE CINÉMATOGRAPHIQUE N° 17.232

Produit par

ANNIE DORFMANN

Photos of
film

Production
stills